web analytics
Feb
Postat måndag den 25/02/2008, 14:42

Jo, jag hamnade i Kalmar tillslut! Mitt i natten fick jag tag i biljetter, tack vare att mamma var så gullig att sitta och ringa runt och fixa och trixa samtidigt som jag var på tåget.

Det blev tåg från Stockholm till Linköping, sen blev det buss från Linköping till Kalmar. Jävligt drygt men lätt värt efter allt strul.

Karta för er som inte har koll på Sverige :) Det rosa är hur jag åkte i Fredags, det lila för hur jag åkte tåg i Lördags och det turkosa är bussresan. Nu hoppas jag bara att resan hem på Onsdag ska gå problemfritt!

Feb
Postat måndag den 25/02/2008, 14:42

Hej igen! Jag orkar inte uppdatera om det jag hade tänkt skriva om så det tar jag en annan dag. Tänkte istället berätta om mitt tågäventyr i helgen som var och berätta om att SJ kan dra åt helvete. :)

I Fredags efter tentan (som btw gick åt helvete), så tog jag tåget från Örebro till Kalmar, med byten i Mjölby och Alvesta. Men det gick inte riktigt som planerat… I Mjölby var tåget jag skulle byta till 1h försenat, vilket gjorde att jag skulle ju missa mitt andra tåg sen i Alvesta. Man fick ingen information om hur det skulle gå men tänkte att det löser sig väl.

Sen kliver jag på tåget i Mjölby och rullar vidare mot Alvesta… men vi kommer knappt till Nässjö innan tåget tvärbromsar och vi blir ståendes mitt ute i ingenstans. Återigen ingen information mer än att ”vi står stilla”. Det går en 15 minuter och de informerar om att ett träd har blåst ner på rälsen en bit fram och att vi får vänta. Jahaja… Efter en stund säger de att de måste släcka ner hela tåget för att spara på batteri, för att strömledningarna till tåget är trasiga.

Så sitter vid där i ett mörkt tåg i kanske 40 minuter och man förstår ju att man inte kommer hinna med tåget från Alvesta. Försökte fråga konduktören om det men han bara sprang iväg och ville inte svara på några frågor. Tack SJ! Känns skönt att veta att man kan bli fast i södern utan nån information.

Efter 40 minuter nånting som sagt så rullar vi äntligen vidare och alla tror nu att det kommer gå bra med resan… men ack så fel vi hade! Framme i Nässjö får vi höra att det är sån storm nere i Småland/Skåne att tågen inte går och att några ersättningsbussar inte går att få tag i heller för att det är för farligt att åka på vägarna… så tåget ska återvända till STOCKHOLM. Wtf?!

Jag känner väl för helvete inga i Stockholm som jag kan ringa mitt i natten heller. Ingen information om hur det ska funka med boende eller nånting heller. Hepp.
3,5h senare befinner vi oss i Stockholm. Som tur var hade jag sån tur att Nathalie precis den här helgen var i Sthlm och bodde på hotell mitt i stan! Så hotellet fixade en extra tältsäng dit, även fast de inte fick eller nånting. Tack Sergel Plaza :love: .

Dessutom hade de flesta på tåget börjat prata med varann under allt strul så en tjej som satt vid mig lovade att följa mig till hotellet från T-centralen. Och tur var väl det! Klockan var 00.30 när vi kom fram och jag hittar för fasen inte i Stockholm heller!
Hade jag inte fått tag i hotellet hade jag fått sova i en liggvagn på T-centralen som SJ hade fixat, fast det var begränsade platser så det kunde lika gärna ha blivit golvet. \o/ Wäj.
Väl framme i Stockholm hänvisade de alla med frågor till Kundtjänst som skulle ha öppet hela natten… Tack SJ! Kön dit var bara 1km lång eller så.

Visst, SJ kan inte hjälpa att det var storm men informationen var ju helt bedrövlig! Dessutom så får man inte tillbaka pengarna för resan heller, så 8h resa helt i onödan + extra kostnader i Stockholm. De kunde inte ens betala taxi till hotellet.